Vergi hukukunda süreler nasıl hesaplanır?
Süre; Vergilendirme işlemlerinin yapılması ile ilgili belirlenmiş zaman dilimine verilen addır.
Süreler aşağıdaki şekilde tasnif edilebilir;
- Kanuni Süreler
- İdari Süreler
- Yargısal Süreler
- Kanuni Süreler: Kanunla belirlenmiş sürelere denir. Vergiye ilişkin işlemlerde (örneğin bildirim süreleri, beyan süreleri, ödeme süreleri) süreler kanunlarla belirlenmektedir. Kanuni süreler, doğrudan işlemeye başlamaktadır. Kesindir ve sadece kanunda belirtilen nedenlerle uzatılabilir.
- İdari Süreler: İdare tarafından belirlenen sürelerdir. Kanunla idareye süre belirleme yetkisi verilebilir. İdari süreler, kanunun münasip mühlet olarak tanımladığı 15 günden az olamaz ve idare tarafından uzatılabilir.
- Yargısal Süreler: Yargı organları tarafından belirlenen sürelere denir. İYUK bazı hallerde (örneğin mahkemeye bilgi veya belge verme süresi) süre belirleme yetkisini yargı organına vermiştir. Bu süreler yargı oranı tarafından uzatılabilir.
Hukuki niteliklerine göre süreler şunlardır:
- Hak Düşürücü Süreler
- Zamanaşımı Süreleri
- Vergi Ödevleriyle İlgili Süreler
- Müsamaha (Hoşgörü) Süreleri
- Düzenleyici Süreler
Hak Düşürücü Süreler: Sürenin geçmesi ile bir hakkın kullanılması imkânını ortadan kaldıran sürelerdir. Hak düşürücü süreler kanunla belirlenen zamanda başlamakta ve kanunla belirlenen bir anda sona ermektedir. Örneğin dava açma süreleri – 30 gün (İYUK md.7), olup bu süre geçince dava açma hakkı düşmüş olur.
Zamanaşımı Süreleri: Vergi idaresinin kamu alacağını tarh etme yetkisini veya tahakkuk etmiş bir kamu alacağını tahsil etme yetkisini ortadan kaldıran sürelerdir. Örneğin Tarh zamanaşımı (tahakkuk zamanaşımı) (VUK md. 114), Tahsil zamanaşımı (AA- TUHK, md. 102), Ceza kesme zamanaşımı (VUK md. 374), Düzeltme zamanaşımı (VUK md. 126).
Vergi Ödevleriyle İlgili Süreler: Mükellef tarafından vergi ödevlerinin yerine getirilmesi için belirlenmiş sürelerdir. Bu süreler içinde vergi ödevini yerine getirmeyen mükellef cezai bir yaptırımla karşı karşıya kalmaktadır. Mükellefe yüklenen tüm ödevlerin yerine getirilmesi için belirli süreler vardır ve bunlara uyulması gerekir. Örneğin gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri yıllık beyannamelerini, gelirin elde edildiği yılı takip eden yılın mart ayının 25 ine kadar beyan etmek zorundadırlar.
Müsamaha (Hoşgörü) Süreleri: Mükellefin yerine getirmediği bir vergi ödeviyle ilgili yararlanabileceği özel sürelerdir. Örneğin pişmanlık ve ıslah süresi – 15 gün (VUK md. 371), Cezalarda indirim süresi — 30 gün (VUK md. 376). Bu sürelere uyulmadığı takdirde bir daha kanun hükümlerinden yararlanmak mümkün değildir.
Düzenleyici Süreler: İdarenin ve yargı organlarının görevleri ile ilgili işlemlerini daha düzenli yapmaları için belirlenmiştir. Örneğin yoklama fişinin gönderilme süresi-7 gün (VUK md. 132), Dava dilekçelerinin ilgili yargı organına gönderilme süresi – 3 gün (İYUK, md. 6).
Sürelerin Hesaplanması
Sürelerin hesaplanabilmesi için sürenin başladığı tarihin bilinmesi gerekmektedir. Bu tarih genellikle tebliğ tarihidir.
Sürelerin gün olarak hesaplanması: Süre gün olarak belirlenmişse tebliğ günü hesaba katılmaz, parmak hesabı sayılır ve son günün mesai bitiş saatinde süre sona erer. Son gün resmi tatile rastlarsa takip eden ilk iş gününün mesai bitiş saatinde süre sona erer.
Sürelerin hafta olarak hesaplanması: Süre hafta olarak belirlenmişse sürenin başladığı güne son haftada karşılık gelen günün mesai bitiş saatinde süre sona erer.
Sürelerin ay olarak hesaplanması: Süre ay olarak belirlenmişse sürenin başladığı güne son ayda karşılık gelen günün mesai bitiş saatinde süre sona erer.
Sürelerin yıl olarak hesaplanması: Süre yıl olarak belirlenmişse sürenin başladığı güne son yılda karşılık gelen günün mesai bitiş saatinde süre sona erer.
Öğleden sonra tatil olan günlerde, süre o gün saat 13.00’te biter. Beyanname ve bildirimlerin taahhütlü olarak posta aracılığıyla gönderilmesi durumunda o gün saat 23.59’a kadar verilebilir. Beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi durumunda e-beyannameler saat 23.59’a kadar verilebilir (VUK md.
28). Hesaplamada resmi tatil (milli, dini, idari ve hafta sonu) günleri süreye dâhil edilir.
Sürenin son günü resmi tatile rastlarsa süre, tatili takip eden ilk iş gününün mesai bitiş saatinde süre sona erer (VUK md. 18). Vergileme ile ilgili işlemlerin son günü Mali Tatile (1-20 Temmuz) rastlarsa süre 5 gün uzar. Muhasebe kayıt ve dava açma süreleri ise mali tatil süresince işlemez. Dava açma süresinin son günü Adli Tatile (20 Temmuz-31 Ağustos) rastlarsa süre tatilin bitimini müteakip 7 gün uzar.
Tablo 3.3 Dava açma süreleri
İşlem ve Konu | Sürenin Başlangıcı | Süre |
Vergi – ceza ihbarnamesi tebliğine karşı dava açma | Tebliği izleyen gün | 30 gün |
İhtirazı kayıtla beyana karşı dava açma | Tahakkuk fişinin kesildiği günü izleyen gün | 30 gün |
İstinaf veya temyiz yoluyla dava açma | Mahkeme kararının tebliğ tarihini izleyen gün | 30 gün |
Ödeme emri tebliğine karşı dava açılması | Ödeme emrinin tebliğini izleyen gün | 15 gün |
İdari düzenleyici işlemlere karşı dava açılması | İdari düzenleyici işlemin resmi gazetede yayınlandığı tarihi izleyen gün | 60 gün |
Uzlaşma sağlanamaması üzerine dava açılması | Tutanağın mükellefe tebliğini izleyen gün | 15 gün |
Bina metrekare normal inşaat maliyet bedellerinin tespiti (vuk mük. Madde 49/a) | Resmi gazete’de ilan tarihini izleyen gün | 15 gün |
Arsa ve araziye ait asgari ölçüde birim değer tespiti | Takdir komisyonu kararının tebliğini izleyen gün | 15 gün |