Uzlaştırmacıları ilgilendiren önemli bir değişiklik, CMK‟da uzlaştırmacılar için söz edilmemesine rağmen, uzlaştırmacılık sınavının yönetmelik ile getirilmesidir (UZY 70/1-ç). Sınavın usul ve esasları daire başkanlığı tarafından belirlenmekte, sınav dairece yapılmakta, sınavın süresi, konu ağırlıkları, puanları da belirlenmekle birlikte, sınav sorularının uzlaştırmacı eğitimi veren kuruluşlara hazırlattırılması öngörülmüştür (UZY 70/1-e).
Daire başkanlığının yapılanmaya ilişkin görevleri bu kadarla kalmamış, yeni oluşturulan (ve Kanunda yer almayan) bir uzlaştırmacı sicili düzenlenmiş, sicile kayda ilişkin usul ve esasların belirlenmesi, uzlaştırmacıların sicile kabul veya sicilden çıkarılmasına karar vermek yetkisi de daire başkanlığına verilmiştir; başkanlık uzlaştırmacıları görev yapmak istedikleri C. Başsavcılıklarına göre listeleyecektir (UZY 70/1-f). Daire, Başsavcılıklarca her bir uzlaştırmacıya verilecek aylık azami dosya sayısını da belirlemekte (UZY 70/1-g) ve uzlaştırmacı asgari ücret tarifesini hazırlamaktadır (UZY 70/1-k).
Uzlaştırmacıların daire başkanlığında sicili tutulmakta ve listeler UYAP bilişim sistemine daire başkanlığınca eklenmekte ve daire başkanlığının oluşturduğu uzlaştırma listeleri bakanlıkça ilan edilmektedir (UZY 71/3).
Uzlaştırma konusunda getirilen en köklü değişikliklerden biri uzlaştırmacıların eğitilmesi ve sınava tabi tutulmalarıdır. Ancak CMK 253 maddesinin 6763 s.lı Kanunla değiştirilmesinden önce belirlenen usule göre görevlendirilen çok sayıda uzlaştırmacı vardır. Yönetmelik geçici m. 1 hükmü ile altı aylık bir geçiş düzenlemesi yapmış ve bu uzlaştırmacıların bakanlık tarafından yeni uzlaştırmacı listeleri oluşturulup listeye uygun uzlaştırmacı görevlendirilmesi amacıyla ilan yapılıncaya kadar sınav koşulu aranmadan görevlendirilmiş olan eski uzlaştırmacıların görevlerine devam etmesini kabul ettiği gibi, başladığı işi sonlandırana kadar göreve devam etmesini de kabul etmiştir (UZY geçici m. 1).
Yeni sistemde sadece uzlaştırmacı olma yetkisi kazanan kişiler Adalet Bakanlığı Alternatif Çözümler Daire Başkanlığı tarafından tutulan sicile kayıt oldukları takdirde uzlaştırmacılık görevi üstlenebileceklerdir. Sicile kayıt olmak için başvuru koşulu vardır (UZY 48/1).
Uzlaştırmacı siciline kaydedilebilmek için uzlaştırmacı eğitimini tamamlamak ve yazılı sınavda başarılı olmak yanında terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı olmamak, kasıtlı suçtan mahkum olmamak, tam ehliyetli Türk vatandaşı olmak ile avukatlar yönünden baroya kayıtlı olmak, hukuk öğrenimi görmüş kişiler yönünden hukuk veya siyasal bilgiler, idari bilimler, iktisat veya maliye alanlarında en az dört yıllık yüksek öğrenim görmek koşulları vardır (UZY 48/3). Arabuluculuk açısından öngörülen altı yıllık avukatlık tecrübesi, uzlaştırmacılar için öngörülmemiştir.
Uzlaştırmacı eğitimi üniversitelerin hukuk fakülteleri, Türkiye Barolar Birliği veya Türkiye Adalet Akademisi tarafından Bakanlıktan izin alınarak verilebilir (UZY 51/1). İzin almak üzere hukuk fakültesinin Bakanlığa yazılı olarak başvurması ve uzlaştırmacılık eğitimi verebilecek yeterlilikte olduğunu kanıtlaması gerekecektir (UZY 51/2).
Bakanlık, belgeleri inceleyerek uygunluk tespit ederse en çok beş yıl için izin verecek, aksi takdirde başvuruyu reddedecektir. Adalet Bakanlığının hukuk fakültelerinin hukuk eğitim ve öğretimine yeterliliğini denetlemesi düşündürücüdür. Eğitim kuruluşları daire başkanlığınca istihdam edilen denetim görevlileri tarafından her yıl denetlenir (UZY 65, 66). Denetimde eğitim hizmetlerinin amaca uygun yürütülüp yürütülmediği, faaliyet izninin ve eğitim görevlilerinin çalışma izinlerinin mevcut bulunup bulunmadığı, programlarının uzlaştırmacılık eğitimine uygun hazırlanıp hazırlanmadığı ve eğitim süresince uygulanıp uygulanmadığı yönünden yapılır (UZY 67) ve denetim görevlisi tarafından eğitim kuruluşu hakkında bir rapor düzenlenir; tesbit edilen eksiklikler daire başkanlığınca eğitim kuruluşuna bildirilerek giderilmesi istenir, giderilmezse adli ve idari işlem yapılır (UZY 68).
Yapılan bu düzenlemelerle üniversite bağımsızlığının büyük ölçüde zedelendiğini ve yürütmeye bağlı hale geldiğini görmek üzücüdür. Yönetmelik uzlaştırmacı eğitiminin esaslarını belirlemiş ve otuzaltı saat teorik ve oniki saat uygulamalı olmak üzere en az kırksekiz ders saati eğitim verilmesini, günlük eğitimin sekiz saatten ve eğitim grubunun otuz kişiden fazla olmasını yasaklamıştır (UZY 50/4).
Uzlaştırmacıların iki yılda bir toplam sekiz saatten az olmayan bir yenileme eğitimine katılması zorunludur (UZY 50/7). Gerek temel eğitim ve gerekse yenileme eğitimine eksiksiz, zorunlu ve tüm saatlere katılma mecburiyeti getirilmiş, haklı mazeret durumunda derslerin 1/12 sine devam etmeme ayrıcalığı tanınmıştır (UZY 50/7).
Eğitim kuruluşları uzlaştırmacılık eğitimlerini başarıyla tamamlayanlara en geç bir ay içinde eğitimi tamamladıklarını belirleyen bir katılım belgesi verirlerse de, uzlaştırmacılık sınavı yapmak yetkisiyle donatılmamışlardır (UZY 50/8). Eğitim kuruluşları her yıl Ocak ayında bir önceki yıl içindeki eğitim faaliyetlerine ilişkin bir rapor hazırlayarak daire başkanlığına sunarlar; rapor sunmama iznin iptalini sonuçlayabilir (UZY 53).
Uzlaştırmacılık sınavı daire başkanlığınca belirlenen yer ve tarihte yılda en az iki defa yapılır. Sicile kayıt olabilmek için uzlaştırmacı eğitimini tamamladıktan sonra sınavda başarılı olmak zorunludur. Sınav eğitimde verilen konuları kapsar (UZY 55).
Adaylar sınav için başvururlar (UZY 56), başvuru formu Bakanlıkça incelenir, kabul edilenlere ilişkin bilgiler sınavı yapacak kuruma iletilir (UZY 57). Sınavı yapacak kuruluş Bakanlıkça belirlenir: Bakanlık sınavı ÖSYM Başkanlığına veya belirleyeceği bir yüksek öğrenim kurumuna yaptırabilir (UZY 5). Yazılı sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan almak gerekir (UZY 59).
Sınavda başarılı olanlar uzlaştırmacı olma yetkisini kazanmış olurlar. Bu kişilere sicil numarası verilerek daire başkanlığınca sicilleri tutulur (UZY 47/1). Sicilde uzlaştırmacının kişisel bilgileri yer alır ve bu bilgiler daire başkanlığı tarafından Ceza İşleri Genel Müdürlüğünün internet sitesinde duyurulur. Daire başkanlığı uzlaştırmacı hakkında ayrıca şahsi sicil dosyası tutarak, geçirdiği disiplin ve ceza soruşturmalarına ilişkin dosyaları saklar (UZY 47). Yukarıda belirttiğimiz gibi uzlaştırmacılık yapabilmek için eğitim ve sınav sürecinden geçen kişilerin uzlaştırmacı olarak görev yapmak istediği Ağır Ceza Mahkemesi C. Başsavcılığı yargı çevresini de belirterek daire başkanlığına elektronik ortamda başvurması ve yine daire başkanlığınca uzlaştırmacı siciline kabulüne karar verilmiş olması gerekir (UZY 70/1f).
5 Ağustos 2017 tarihli Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği uzlaştırmaya ilişkin temel ilkeleri (UZY 5), etik ilkeleri (UZY 6) ve uzlaştırmanın genel hükümlerini de (UZY 7) düzenlemiş ve soruşturma evresinde uzlaştırma (UZY 9-21) ve kovuşturma evresinde uzlaştırma (UZY 22-27) ile diğer ayrıntıları düzenlemiş ve ortak hükümler başlıklı beşinci bölümünde çekinme veya ret (UZY 28), teklifin yapılması ve kabulü (UZY 29, 30), uzlaştırma müzakereleri (31, 32) ve edimin konusunu düzenlemiştir (UZY 33).
Yönetmelik uzlaştırmacı ücretiyle ilgili olarak her yıl Adalet Bakanlığınca hazırlanan tarifenin esas alınacağını (UZY 36) ve uzlaştırmacının zorunlu giderleri ile masraflarının ayrıca ödeneceğini de (UZY 38) düzenlemiştir. Uzlaştırmacının çalışması karşılığı ücret talep etmediği hallerde bu madde hükümleri uygulanmayacaktır.